Sosiale medier på jobben

Kan vi bruke sosiale medier på jobben? Og hvordan påvirker det arbeidsmiljøet? Er sosiale medier en tidstyv på jobb?

Lene Pettersen

Lene Pettersen.
Fotograf: Caroline Roca

Lene Pettersen fra SIFO ved Høgskolen i Oslo og Akershus forsker på sosiale medier på jobben og mener vi selv må ta ansvar for at vi ikke er på jobb døgnet rundt. Samtidig kan sosiale medier være verdifullt med tanke på å holde seg faglig oppdatert.

Les mer om sosiale medier på jobben:

Doktoravhandlingen til Lene Pettersen:

Pettersen, Lene (2015). Working in Tandem – A Longitudinal Study of the Interplay of Working Practices and Social Enterprise Platforms in the Multinational Workplace. PhD dissertation with the specialization Strategic Management. Series of Dissertations 7/2015. ISBN: 978-82-8247-103-9. BI Norwegian Business School. In the series of Dissertations at BI Norwegian Business School.

Lene har skrevet om koblingen offline-online: de vi samhandler med offline er de vi samhandler med online:

Pettersen, Lene (2016). Local Villages In A Globally Connected Structure – a Case Study of Social Enterprise Media in the Multinational Workplace. Social Media and Society 2016 International Conference, London, UK. July 2016. ACM proceedings.

Denne artikkelen handler om hvordan sosiale samhandlingsverktøy ikke passer overens med hvordan arbeid er organisert og institusjonalisert:

Pettersen, Lene (2014). From Mass Production to Mass Collaboration: Institutionalized Hindrances to Social Platforms in the Workplace. Nordic Journal of Science and Technology Studies, 2(2), 29-40.

Og et bokkapittel der Lene diskuterer sosiale medier på arbeidsplassen:

Pettersen, Lene (2013). Den Sosiale 2.0 Organisasjonen (eng. The Social 2.0 Organization). Bokkapittel i Kommunikasjon for ledere og organisasjonerredaktører Peggy S. Brønn og Jan Ketil Arnulf, utgiver Fagbokforlaget. Book chapter.