På hvilke måter er krigen i ferd med å forandre det ukrainske samfunnet?

Oleksandra Deineko er sosiolog og førsteamenuensis ved V. N. Karazin Kharkiv National University. I februar ble livet hennes snudd på hodet da Russland gikk til angrep på Ukraina og i mars kom hun som flyktning til Norge. Deineko jobber i dag som gjesteforsker ved NIBR, By- og regionsforskningsinstituttet, samtidig som hun tilbyr studentene sine i Kharkiv fjernundervisning.

I denne samtalen på engelsk med programleder Jeff Lugowe, tar Deineko på seg sosiolog-hatten og deler sin analyse av de viktigste samsfunnsområder som har blitt forvandlet av krigen. Analysen hennes bygger til dels på en stor undersøkelse hun har vært med på å gjennomføre sammen med kolleger fra NIBR, hvor ukrainske borgere har blitt spurt om livene sine siden krigens start.

Det var en fryd å ha Deineko i studioet og OsloMet er heldig som har fått henne som kollega. Samtidig håper vi at hun veldig snart kan dra hjem til sin egen hjemby.

• NIBR inviterer til seminarrekke om ulike aspekter ved krigen i Ukraina og det ukrainske samfunnet. De planlegger tre nye seminarer etter sommerferien.
  • Deineko har sammen med kollegaene Marthe Hånda Myhre og Aadne Aasland gjennomført en unik undersøkelse i samarbeid med det ukrainske meningsmålingsinstituttet Operatyvna Sotsiologija
  • Deineko har blitt intervjuet i både Dagbladet og Khrono om erfaringene sine med å flykte fra Kharkiv til Oslo.