Hvordan er det egentlig å bo i en av landets 111 000 kommunale boliger?

Kunnskapen om dette er mangelfull, og det er svært sjelden at beboerne selv blir spurt.

I prosjektet «Utvikling av «Boindeks» for leieboliger» har forskerne involvert to grupper av medforskere – beboere i kommunale boliger og masterstudenter i sosialt arbeid – for å finne ut av dette.

Portrettbilde for Ingar Brattbakk (Arbeidsforskningsinstituttet)
Ingar Brattbakk

I podkasten får du høre forsker Ingar Brattbakk ved Arbeidsforskningsinstituttet, OsloMet og medforsker og beboer Alfhild Hildebrand fortelle om hvordan de gjorde det og hva de fant ut.

Husbanken finansierte prosjektet som er et samarbeid mellom Leieboerforeningen (Lbf), Arbeidsforskningsinstituttet – OsloMet, VID vitenskapelig høyskole (tidligere Diakonhjemmet) og Bærum kommune.

Lenke til rapporten: https://fagarkivet.oslomet.no/en/item/utvikling-av-boindeks-for-leieboliger-beboeropplevelse-av-bolig-bomiljo-kontraktsforhold-og-utleier