Studenter med autismespekterforstyrrelser (Asperger syndrom)

Kirsten Ribu

I podkasten blir det sagt at vi ikke lenger bruker Asperger, men Asperger er fortsatt en diagnose. Takk til Foreningen Spekter og andre som har gitt tilbakemeldinger til oss.

Kirsten Ribu underviser på institutt for informasjonsteknologi og har engasjert seg spesielt for studenter med det vi kaller Asperger syndrom eller autismespekterforstyrrelsene. Studenter med denne diagnosen har spesielle utfordringer, men med tett oppfølging og tilpasset undervisning kan de komme gjennom studiet og ut i yrkeslivet.

I denne episoden forklarer Kirsten kjennetegn, utfordringer og hvordan hjelpe disse studentene i hverdagen.

SE KOMMENTARFELT FOR INFORMASJON OM ASPERGER OG DIAGNOSE

5 Svar på “Studenter med autismespekterforstyrrelser (Asperger syndrom)”

1. Merete Sandvig Hoel 11. mai 2018 kl. 10:20

Jeg lurer bare på hvorfor det er så vanskelig for nordmenn å huske at Asperger er et navn. Og staves med p. Ingen bommer på Tourettes, og det er vel egentlig et spørsmål om respekt ? Folk har en tendens til å bli pludrete overfor oss med diagnosen, det tar det litt ned 😛

Svar

1. Hei Merete, og tusen takk for kommentar. Eg skal rette opp skrivefeilen med ein gong. Denne gongen hadde det nok meir med slurv å gjere enn respekt.

Svar

2. Asperger er ikke avleggs. I Norge bruker vi ICD-10 som diagnosemanual. Asperger, som autisme, er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse (F84). F84.5 Asperger syndrom, er stadig en diagnose i ICD-10. Nå har det også kommet fram at det muligens ikke var en god idé å putte alt inn i autismespekterforstyrrelse, slik de har gjort i USA (DSM-V)

Svar

1. Tusen takk for kommentar og nyttig informasjon, Elisabeth. Eg skal legge til ein setning i teksten om at folk bør lese kommentarfeltet.

2. Kirsten Ribu 14. mai 2018 kl. 08:34

Hei Elisabeth, det er riktig at vi i Norge bruker ICD-10, men nå er ICD -11 her i disse dager, og det skjer det samme som i den amerikanske diagnosemanualen DSM-V at diagnosene slås sammen.
      Om det er en god ide er absolutt diskutabelt.